2017. dec 01.

T-Busz rébusz

írta: Körtvélyfáy Menyhért az LMP tatabányai képviselője
T-Busz rébusz

19306c34aa4362fdb274183f47c92b4f.jpg

Kép: infoTatabánya

A múlt heti közgyűlésen tárgyaltak a tatabányai képviselők az új - városi tulajdonban lévő - közlekedési vállalattal történő közszolgáltatási szerződés megkötéséről. A szerződés szerint a cég működtetéséhez a városnak a 2018-as esztendőben várhatóan 270 millióval kell hozzájárulni, azon a 135,6 millió forinton túl melyet a Tatabánya 70 program keretében bérletvásárlásra költ. 

Arról, hogy miként is jön ki pontosan ez a 270 millió forintos támogatási összeg nem szól a fáma.

A képviselők minimális információk alapján voltak kénytelenek dönteni ebben a több mint negyedmilliárdos ügyben. 

Bár a T-Busz munkatársai a város rendelkezésére bocsátottak egy terjedelmes üzleti terv tervezetet /mivel még elfogadott üzleti terve nincs a cégnek/, azt a képviselők nem ismerhették meg, még annak kivonata sem került be az előterjesztésbe. 

Olyan alapvető kérdésre nem kaptam választ a közgyűlésen, hogy a T-Busz a 2018-as tervezett 1.386. milliós bevétele között szerepeltette-e a Tatabánya 70 program alapján várható 233 millió forintos bevételt. 

A polgármester úr szerint erre még nem lehet választ adni, hiszen csak aznap szavazott a programról a közgyűlés, ugyanakkor a pénzügyi bizottsági ülésen elhangzottak szerint ez a bevétel már beszámításra került a cég 2018-as bevételei közé. 

Most akkor mi van?

A cég 2018-as összbevételének majd 20%-át kitevő tételről még azt sem tudhatjuk, hogy azt a bevételbe beszámították, vagy sem? 

Ilyen körülmények között hogy hozható felelős döntés?

És vajon reális-e az előző szolgáltató 2016-os bevételéhez képest a 40%-os tervezett bevétel növekedés? És vajon mi okozza az előző szolgáltató 2016-os költségéhez viszonyított 20%-os költségnövekedést? Ennyivel drágább az új buszok üzemeltetése? Vagy a bérekre kell többet költeni? 

A közgyűlésen az információ szűke miatt, jobb híján magam voltam kénytelen az alábbi számításokat elvégezni, következtetéseket levonni, melynek nyomán érdekes képet kaptam, főleg a cég bevételeire vonatkozóan. 

A szóbeli kérdések nyomán kapott válaszok valamivel világosabbá tették a helyzetet, megtudhattuk például, hogy mind a bevételi, mind a kiadási oldalon szerepel egy 250 milliós amortizációs tétel. Persze ezzel újabb érdekes következtetésekre juthatunk. Ha a tervezett 2018-as bevételből kivonjuk ezt a 250 millió forintot akkor a bevétel máris csak 8%-al haladja meg a KNYKK 2016-os bevételét. Azonban ha tovább számolunk, és ebből a maradék összegből kivonjunk a Tatabánya 70 következtében - számításaim szerint - jelentkező 233 milliós bevételt, akkor máris

csak 633 milliós bevételnél járunk, ami már jelentős mértékű mintegy 20%-os bevétel csökkenést mutat a KNYKK 2016-os bevételéhez képest. 

Ha a város nem segítené ki a 2018-as esztendőben a T-Buszt a Tatabánya 70 program bevételével, akkor bizony annak

2018-as évi bevétele mintegy 164 millió forinttal elmaradna a KNYKK 2016-ban realizált éves bevételénél. 

Az összképet még finomíthatja egy év közbeni várható 40 milliós központi költségvetési támogatás, de a bevétel így is jelentősen elmarad a KNYKK 2016-os bevételéhez képest. 

Mint már mondtam, mivel a T-Busz 2018-ra vonatkozó üzleti tervéről, tervezett költségvetéséről a bevételi, kiadási számairól csak minimális tájékoztatást kaptunk /bevétel, fajlagos költség, futásteljesítmény, elismert költség./ Fenti számításaim meglehet nem minden esetben és nem teljes mértékben egyeznek azokkal a kalkulációkkal, melyeket a T-Busz munkatársai minden bizonnyal elvégeztek, s melyek megismerésére sajnos nem volt lehetőségünk. Annyit mindenképp megérdemeltünk volna, hogy ezeknek cáfolatát, igazolását, magyarázatát megkapjuk, az előzetes tervekből azokat "első kézből" megismerhessük, mielőtt dönteni kényszerültünk a várhatóan 270 millió forintos közvetlen önkormányzati támogatást jelentő közszolgáltatási szerződés ügyében. 

270 millió forint nem kis pénz. Azt, hogy erről olyan számítások segítségével kelljen dönteni, melyek sem megerősítést, sem cáfolatot nem kaphattak úgy tűnik a Fidesz frakció tagjait egyáltalán nem zavarták, legalább is szavazatuk, hozzászólásaik ezt nem tükrözték. Engem igen. És Önöket? 

Továbbra is várom a T-Busz képviselőinek tájékoztatását, azoknak itt a blogomon is szívesen helyt adok, hiszen fontosnak tartom, hogy végre tisztán lássunk a várható költségek, bevételek vonatkozásában, és ne az én minden bizonnyal minden adat ismeretének hiányában nem teljes értékű számításaimra legyünk kénytelenek hagyatkozni. 

Szólj hozzá